قصواء الخلالى: الأطفال أعظم المبدعين.. بيعملوا الحاجات بتلقائية

قالت الإعلامية قصواء الخلالي، إن الدكتور الراحل شاكر عبد الحميد، أحد الأسماء المصرية المثقفة وصاحب رؤية ونقد وتحليل حقيقي موضوعي، كما كان متجردا بشكل كبير، حيث إنه هو من دون كتاب «ما الإبداع» وهو كتاب احتوى على كل وسائل الإبداع بجوانبه المختلفة وقدرات المبدع.

وأضافت «الخلالي»، خلال تقديمها لبرنامجها «في المساء مع قصواء»، والمذاع على فضائية «CBC»، أن كتاب «ما» يساعد الوالدين على كيفية التعامل مع الأبناء في المنزل كما ويساعدهم في استخراج المكنون الإبداعي بداخلهم، «الأطفال هم أعظم المبدعين، وبيعرفوا يعملوا الحاجات بتلقائية وسلاسة وفطرة، والطفل في بيتك هو كائن معلم، وبيعمل حاجات كتير بتلقائية وفطرة لم يشوبها شائبة».

واستطردت: «اللي عنده ابن بيرسم أو بيشخبط لازم ينمي فيه الموضوع لحد ما يبقي رسام، ولو عندك ابن بيقول كلام يمشي أغاني مثلا وتعتقد أنه بيقول أي كلام ممكن يبقي شاعر أو كاتب بديع فيما بعد، واللي عنده ابن بيحب التجارب العلمية أو الهندسة فكل دي بذرة موجودة بداخلهم لازم ننميها».

وأوضحت أن الكتاب يساعد الأشخاص على رؤية الإبداع في من حولهم، وكيف ينظروا إليه وكيف يتم استخراجه من المحيطين به.

وتابعت: «الكتاب يمشي للي بيشتغل في مجال عمل أو مدير أو الأسرة في البيت، والكتاب بيستهدف النشء والشباب ولكن لازم نقراه بشكل تبسيطي لأولادنا علشان يفهم هو بيعرف يعمل الحاجة دي صح أو هو موهوب في الحاجة دي، ولازم نقول لولادنا أنتوا مبدعين».

After Content Post
You might also like